urban gardener, health freak, hip hop journalit, Keiko Tsukada doodlin' bout gardening, health, LA life and beyond --- ガーデニング・健康・自給自足・LA life and beyond


by greenyellowG
a0347034_7282379.jpg

いつも楽しみにしている日曜日のハリウッド・ファーマーズ・マーケット。今日は、大好きなガーナのボルガ・バスケットのデビューもあって、ちょっといつもよりわくわく。

ファーマーズ・マーケットは、元々オーガニック志向、ヘルス・コンシャス、エコな人たちが集まるのですが、ハリウッドの土地柄もあってか、ここは割とお洒落でお金持ちのお客さんが多い。わたしはお金持ちではないけれど、家から近くて、お店と野菜の種類が豊富で便利なので、ここをいつも利用させていただいている。

そんな中で、目当ての野菜をショッピングしながら、以前ビデオを撮影させていただいた、日本人のストリート・ミュージシャンの品川さんにご挨拶。すると、彼からこんな打ち明け話が。

ここでこうやって演奏していると、お金を払わずに野菜を盗んでいく人が、あまりにも多い。どっさり野菜を取って、カートの下の方に入れて、平気な顔をしてお金を払わずに去って行く。それもいくつものお店で。お店の人も気付いているけれど、あまりにも多いし、お店も忙しいので、取り締まり切れない。

「農家の方が一生懸命働いて作った野菜なのに、そんな風にディスリスペクトするなんて、わたしにはとてもできないです。ここに来る客はお金持ちが多いはずなのに……」と言うと、金持ちってケチだから金持ちになったんですよ。分かるでしょ? 貧乏人がカネを払って、金持ちがカネを払わないの。どこに行ってもそうでしょう?  そいういうシステムになっているんだよ。「確かに、政府も金持ちに税金を課しませんよね……」

わたしがここでミュージシャンをしているのはカネのためじゃない、(人生の)勉強をするためなんだ。でも、そういう盗みをあまりにも多く目にするから、心が傷ついてしまう、汚されてしまうんですよ。何人かは(現行犯で)わたしも捕まえますけどね、とにかく多いんです。


ファーマーズ・マーケットは、まさにストリートで野菜を販売しているので、セキュリティとかはユルい。でも問題はそこじゃない。世界中どの国に行っても(おそらく多くの先進国では)、これはきっと同じ現象なのかもしれない。わたしも以前働いた中小企業の韓国系、日系の貿易会社の社長のケチさ加減は、いやというほど目にして来た。

かく言うわたしだって、このファーマーズ・マーケットに3つあるマッシュルーム屋さんの中で、一番安い所で買ったりしている(品質のよいマッシュルームって、むちゃくちゃ高いんです!)。どのお店も店員さんも気持ちのよい方なので、とくに贔屓がない、というのもあるけれど。要するに、「できるだけ安いものを買いたい」という根性は、わたしにもある。でも、「お金を払いたくない」という発想は、どこか宇宙規模の想定外さがある。

それでも例えば、家庭菜園の種を買う際に、同じ種でも、大型マーケットより、ちょっと値段は高いけれど、いろんな商品の知識を持つ地元に根ざした小さなお店で買える時は、買うようにしたりはしている。

要するに、ここで言いたいのは、「人間の性ってなんと深いんだろう」、ということ。盗みっていうのは、明日食う米もない人が生きて行くために必要に迫られてするものとは限らない、ということ。このハリウッド・ファーマーズ・マーケットって盗みを行う金持ちをひとりひとりとっちめて行ったところで、きっと社会はドラマティックに変わってはいかないだろう。正義を振りかざして盗みを責めたところで、長年にわたって資本主義社会に刷り込まれた「少しでも得をしたい」メンタリティは、変わってはいかない。

それでも少なくとも自分は、人(自分も含めて)やあらゆる命に対するリスペクトを忘れずに生きて行きたい。お金をいただく、支払う、というのは、お互いのエネルギーの交換なのだと思う。一生懸命働いて野菜を作ってくれたファーマーの人たちの野菜を、お金を払わずに盗んでいったところで、その人は真の「お金持ち」ではないし、それが人の幸せにはなり得ないのではないか。

それにさ、自分で家庭菜園やってみてしみじみ思うけど、野菜を育てるのって、難しいんだぞ! どんなに大変で、喜びと感謝に溢れる行為か、知らんだろうが!  自分で野菜を育てたことがある人なら、人の作った野菜なんて、絶対に盗めないよ。みんな1度は、自分で土をいじって何か育ててみたらいい。

本当のリッチって、本当のプアって何だろうと、あらためて考えさせられた日曜日だった。


Going to Hollywood Farmer's market has been my Sunday ritual for years now. I enjoy and appreciate vibrant energy from freshly harvested veggies from hard working farmers committed to growing organic or minimally treated healthy veggies for us.

So, this particular Sunday, I talked to Mr. Toshio Shinagawa, a Japanese gentleman who sings his guts out to go against Abe administration in Japan who don't give a damn about his people but pushing nuclear power plants even after 311 disaster in Fukushima Daiichi 5 years ago.

Here's video I shot of him singing last November at this Farmer's market.

As I greeted him with "Konnichiwa" as usual this morning, out of nowhere he started sharing this story with me. As he performs here every Sunday, he has witnessed SO MANY thieves, just taking veggies from the vendors and leaves without paying money, just like nothing happened.

I was like, "I can't disrespect farmers working so hard to provide us fresh veggies like that... I mean, most of people who come this market are rich people, aren't they?!". And Toshio points out the fact that rich people became rich because they are super stingy to start with. Poor people is the ones who pays money. That's how the "system" was built. As a musician, Toshio is there not to make money but to learn about "life" in general, he insists. But he is so hurt and disgraced to witness those rich people who steal.

I came to a realization, again, that people do the same thing no matter which countries you go to. We as human beings has such a nature that never changes. It's also true that we are all in this "system" & society where constantly telling us how to save more money, yet we all act differently based on our values and belief system.

Who am I to judge individuals who steal things? What is "justice" really while it could have different meanings depend on from where you look at it. But the question is, what makes you "rich" really? My answer is NOT the money we earn by working our ass hard, but the respect and dignity to each others. I think Paying/Receiving Money is exchanging energy. You can call me naive all you want, but at least that's how I feel about it. And that's my definition of living "healthy" both mentally & physically.

Food of thought is everywhere, for real for real son.
Thanks Shinagawa-san for sharing this story and wisdom with me.
[PR]
# by greenyellowG | 2016-05-16 07:40 | food of thought
a0347034_17373059.jpg

Ima just sucker for feeding animals, from pigeons to Koi fish to dogs to cats, even to earthworms. I learned by now that earthworms can find their own food but I used to pet earthworms and used to feed them things as a lil girl. lol.
[PR]
# by greenyellowG | 2016-01-07 17:39 | LA life
[english below]

こんにちは。
普段は、ヒップホップ・ジャーナリスト、ライター、トランスレイターとして、hip hop generationの方で主にヒップホップのことを書いていますが、2014年にガーデニングを始めてから、また違った視野が広がってきて、そちらのことを書きたい意欲がむくむくと。

なんだか、わたしたちのご先祖さん、じいちゃん、ばあちゃん、両親が尊んできたことに、どんどん戻っていく気がする、今日この頃。

そして畑や健康のことで体験したこと、学んだことを共有したり還していくことで、そこからまた何か新しい光が見えたらな、という想いを込めて、新しいブログ"green n yellow"、をここに始めたいと思います。


hello there.

I've been doing freelance hip hop journalist & translator for Japanese media for quite some time and writing blog called "hip hop generation", in Japanese anyway. As I started gardening at a community garden in 2014 in LA, my interest grew out of hip hop arena and my urge to write about gardening, health, natural healing got bigger n bigger. So I thought this is perfect timing to start this new blog "green n yellow" as new year just begun.

Hope I can share some insight, inspiration & light with whoever landed in my soil :)

peace, peace.
a0347034_1440667.jpg
これ、本当にすだち?w
me n my sudachi lime

[PR]
# by greenyellowG | 2016-01-07 14:44 | general